Home / Terapia
Poznaj szeroką ofertę terapeutyczną
Terapia Logopedyczna
W naszym Ośrodku prowadzone są indywidualne i grupowe zajęcia logopedyczne, podczas których praca logopedy skupiona jest na kształtowaniu zdolności komunikacyjnych, wzbogacaniu systemu językowego oraz korygowaniu wad wymowy.
LOGOPEDA PRACUJE NAD KOMUNIKACJĄ!
Terapia logopedyczna obejmuje:
- budowaniu systemu komunikacyjnego (komunikacja werbalna, komunikacja alternatywna – system obrazkowy: zdjęcia, obrazki, symbole PCS; system gestowy: Makaton, daktylografia, elementy języka migowego);
- kształtowanie prawidłowej wymowy (usuwanie wad wymowy, korekcja odpowiednich głosek)
- doskonalenie odpowiedniego poziomu sprawności językowej i poznawczej
- usprawnianie zdolności poboru pokarmu [połykanie, gryzienie, żucie]
- ćwiczenia z zakresu terapii ręki
- naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną
Każdy uczeń OREW Mikołajki wymagający pomocy logopedy ma wykonane badanie mowy, orientacyjne badanie słuchu; dokonana jest obserwacja umiejętności komunikacyjnych, sprawności motorycznej, szczególnie praca ręki oraz funkcjonowanie anatomiczne i czynnościowe aparatu artykulacyjnego. Po obserwacji i badaniu dziecka oraz analizie dokumentacji medycznej i psychologiczno-pedagogicznej logopeda stawia diagnozę i opracowuje indywidualny programu terapii logopedycznej.
Badanie dziecka z zaburzoną mowa obejmuje:
- -wywiad biologiczno-środowiskowy dotyczący rozwoju dziecka;
- obserwację dziecka, jego zdolności w zakresie motoryki dużej i motoryki precyzyjnej
- obserwację zdolności komunikacyjnych dziecka
- badanie rozumienia i nadawania mowy (w tym zasób słownictwa biernego i czynnego)
- obserwację mowy spontanicznej, zdolności dialogowych, narracyjnych;
- badanie budowy i funkcjonowania narządów mowy (w tym badanie reakcji odruchowych z poziomu twarzy i funkcji pokarmowych [połykanie, gryzienie, żucie], badanie sprawności aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowo-fonacyjnych)
Terapia Psychologiczna
Terapia psychologiczna obejmuje:
- stymulowanie funkcji intelektualnych
- usprawnianie pamięci i koncentracji
- rozwijanie sfery emocjonalnej i społecznej
- pracę nad samooceną
- przełamywanie lęków, fobii
- profilaktykę uzależnień, zachowań zagrażających
- diagnozę i ocenę między innymi: rozwoju psychoruchowego, poznawczego, gotowości szkolnej, inteligencji
Współpraca z rodzicami obejmuje:
- rozwiązywanie zachowań trudnych oraz problemów wychowawczych
- bieżące informowanie o aktualnym stanie dziecka - pojawiających się problemach i sukcesach
Gabinet psychologiczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia terapii oraz w standaryzowane testy i kwestionariusze.
Terapia metoda Tomatisa
Stymulacja Audio-Psycho-Lingwistyczna za pomocą metody TOMATISA prowadzona w Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Mikołajkach skierowana jest przede wszystkim na usprawnianie uczniów niepełnosprawnych mających problemy ogólnorozwojowe (zaburzenia mowy, niska -koncentracja, nadwrażliwość na dźwięki, mała motywacja do nauki i in.).
Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie nazywane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha, stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Dźwięki te są odpowiednio filtrowane.
Podczas słuchania dźwięków o różnej częstotliwości wykorzystanych w terapii wpływamy na usprawnienie czynnego słuchania.
Podczas treningu, który składa się z kilku faz, indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną. Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego, inicjującego terapię, do aktywnego udziału pacjenta.
Terapia Ręki
Terapia ręki to kluczowy element wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami, pomagający rozwijać sprawność dłoni, nadgarstków i palców. Dzięki indywidualnie dobranym ćwiczeniom oraz zabawom terapeutycznym, dzieci uczą się lepszej koordynacji, precyzji ruchów i samodzielności w codziennych czynnościach, takich jak chwytanie przedmiotów czy rysowanie. Naszym celem jest wspieranie rozwoju motoryki małej, aby każde dziecko mogło osiągać swoje pełne możliwości w przyjaznym i motywującym środowisku.
Dogoterapia
Dogoterapia to wyjątkowa forma terapii wspierająca rozwój dzieci z niepełnosprawnościami poprzez kontakt z odpowiednio wyszkolonymi psami. Obecność czworonogów pomaga w budowaniu więzi, redukcji stresu oraz motywacji do podejmowania nowych wyzwań. Zajęcia łączą elementy zabawy i rehabilitacji, wspierając rozwój emocjonalny, społeczny oraz motoryczny dziecka. Dogoterapia to nie tylko wsparcie terapeutyczne, ale również radość i uśmiech, które pomagają przełamywać bariery i wzmacniać poczucie własnej wartości.
Muzykoterapia
Muzykoterapia to metoda terapii, która wspiera rozwój dzieci z niepełnosprawnościami poprzez kontakt z dźwiękami i muzyką. Zajęcia wykorzystują śpiew, grę na instrumentach oraz słuchanie melodii, by stymulować zmysły, rozwijać koordynację ruchową, koncentrację i komunikację. Muzyka pomaga wyrażać emocje, redukować napięcie i budować relacje z otoczeniem. Dzięki twórczemu i przyjaznemu podejściu muzykoterapia wspiera wszechstronny rozwój dziecka, dostarczając jednocześnie radości i inspiracji.
Adres e-mail:
Adres placówki:
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Mikołajkach
ul. Kolejowa 13, 11-730 Mikołajki
Kontakt telefoniczny:
87 421 99 81