Home / Terapia

Poznaj szeroką ofertę terapeutyczną

Terapia Logopedyczna

W naszym Ośrodku prowadzone są indywidualne i grupowe zajęcia logopedyczne, podczas których praca logopedy skupiona jest na kształtowaniu zdolności komunikacyjnych, wzbogacaniu systemu językowego oraz korygowaniu wad wymowy.

LOGOPEDA PRACUJE NAD KOMUNIKACJĄ!

Terapia logopedyczna obejmuje:

  • budowaniu systemu komunikacyjnego (komunikacja werbalna, komunikacja alternatywna – system obrazkowy: zdjęcia, obrazki, symbole PCS; system gestowy: Makaton, daktylografia, elementy języka migowego);
  • kształtowanie prawidłowej wymowy (usuwanie wad wymowy, korekcja odpowiednich głosek)
  • doskonalenie odpowiedniego poziomu sprawności językowej i poznawczej
  • usprawnianie zdolności poboru pokarmu [połykanie, gryzienie, żucie]
  • ćwiczenia z zakresu terapii ręki
  • naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną

Każdy uczeń OREW Mikołajki wymagający pomocy logopedy ma wykonane badanie mowy, orientacyjne badanie słuchu; dokonana jest obserwacja umiejętności komunikacyjnych, sprawności motorycznej, szczególnie praca ręki oraz funkcjonowanie anatomiczne i czynnościowe aparatu artykulacyjnego. Po obserwacji i badaniu dziecka oraz analizie dokumentacji medycznej i psychologiczno-pedagogicznej logopeda stawia diagnozę i opracowuje indywidualny programu terapii logopedycznej.

Badanie dziecka z zaburzoną mowa obejmuje:

  • -wywiad biologiczno-środowiskowy dotyczący rozwoju dziecka;
  • obserwację dziecka, jego zdolności w zakresie motoryki dużej i motoryki precyzyjnej
  • obserwację zdolności komunikacyjnych dziecka
  • badanie rozumienia i nadawania mowy (w tym zasób słownictwa biernego i czynnego)
  • obserwację mowy spontanicznej, zdolności dialogowych, narracyjnych;
  • badanie budowy i funkcjonowania narządów mowy (w tym badanie reakcji odruchowych z poziomu twarzy i funkcji pokarmowych [połykanie, gryzienie, żucie], badanie sprawności aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowo-fonacyjnych)

Terapia Psychologiczna

Terapia psychologiczna obejmuje:

  • stymulowanie funkcji intelektualnych
  • usprawnianie pamięci i koncentracji
  • rozwijanie sfery emocjonalnej i społecznej
  • pracę nad samooceną
  • przełamywanie lęków, fobii
  • profilaktykę uzależnień, zachowań zagrażających
  • diagnozę i ocenę między innymi: rozwoju psychoruchowego, poznawczego, gotowości szkolnej, inteligencji

Współpraca z rodzicami obejmuje:

  • rozwiązywanie zachowań trudnych oraz problemów wychowawczych
  • bieżące informowanie o aktualnym stanie dziecka - pojawiających się problemach i sukcesach

Gabinet psychologiczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce dydaktyczne, niezbędne do prowadzenia terapii oraz w standaryzowane testy i kwestionariusze.

Terapia metoda Tomatisa

Stymulacja Audio-Psycho-Lingwistyczna za pomocą metody TOMATISA prowadzona w Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Mikołajkach skierowana jest przede wszystkim na usprawnianie uczniów niepełnosprawnych mających problemy ogólnorozwojowe (zaburzenia mowy, niska -koncentracja, nadwrażliwość na dźwięki, mała motywacja do nauki i in.).

Trening polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzanie nazywane „elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha, stymulacja odbywa się poprzez dźwięki o określonej, wysokiej częstotliwości. Dźwięki te są odpowiednio filtrowane.

Podczas słuchania dźwięków o różnej częstotliwości wykorzystanych w terapii wpływamy na usprawnienie czynnego słuchania.

Podczas treningu, który składa się z kilku faz, indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną. Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego, inicjującego terapię, do aktywnego udziału pacjenta.

Terapia Ręki

Terapia ręki to kluczowy element wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami, pomagający rozwijać sprawność dłoni, nadgarstków i palców. Dzięki indywidualnie dobranym ćwiczeniom oraz zabawom terapeutycznym, dzieci uczą się lepszej koordynacji, precyzji ruchów i samodzielności w codziennych czynnościach, takich jak chwytanie przedmiotów czy rysowanie. Naszym celem jest wspieranie rozwoju motoryki małej, aby każde dziecko mogło osiągać swoje pełne możliwości w przyjaznym i motywującym środowisku.

Dogoterapia

Dogoterapia to wyjątkowa forma terapii wspierająca rozwój dzieci z niepełnosprawnościami poprzez kontakt z odpowiednio wyszkolonymi psami. Obecność czworonogów pomaga w budowaniu więzi, redukcji stresu oraz motywacji do podejmowania nowych wyzwań. Zajęcia łączą elementy zabawy i rehabilitacji, wspierając rozwój emocjonalny, społeczny oraz motoryczny dziecka. Dogoterapia to nie tylko wsparcie terapeutyczne, ale również radość i uśmiech, które pomagają przełamywać bariery i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Muzykoterapia

Muzykoterapia to metoda terapii, która wspiera rozwój dzieci z niepełnosprawnościami poprzez kontakt z dźwiękami i muzyką. Zajęcia wykorzystują śpiew, grę na instrumentach oraz słuchanie melodii, by stymulować zmysły, rozwijać koordynację ruchową, koncentrację i komunikację. Muzyka pomaga wyrażać emocje, redukować napięcie i budować relacje z otoczeniem. Dzięki twórczemu i przyjaznemu podejściu muzykoterapia wspiera wszechstronny rozwój dziecka, dostarczając jednocześnie radości i inspiracji.

fas fa-envelope

Adres e-mail:

orewmikolajki@wp.pl

fas fa-home

Adres placówki:

Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Mikołajkach
ul. Kolejowa 13, 11-730 Mikołajki

fas fa-phone

Kontakt telefoniczny:

87 421 99 81